Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla, sanoo vanha suomalainen sananlasku. Kuulin
tämän ohimennen jossain muutama päivä sitten, ja se jäi jostain syystä ajatuksiini.
Itselläni meni, nuoremman polven edustajana, muutama vuosikymmen ennen kuin ymmärsin
sananlaskun merkityksen. On siis parempi saada yksi saalis kuin 10 mahdollisuutta,
jotka lienee sananlaskun mukaan menetettyjä.
Samaan ajatusketjuun sotkeutui myös ikuinen laatu vastaan määrä -väittely. Korvaako
laatu määrän vai onko asia sittenkin päinvastoin? Olennaista lienee, missä kontekstissa
tätä asiaa tutkitaan. Omassa ajatusketjussani kontekstiksi päätyi oman työympäristön
aiheet eli asiakaspalautteet.
Useiden organisaatioiden palauteprosessia läheltä seuranneena, olen huomannut
vastaamisen helppouden nousseen isoksi teemaksi viime vuosina. Asiakkaan pitää pystyä
antamaan palautetta mahdollisimman helposti. Tässä kohtaa ongelmaksi muodostuu se,
että helpon palautteenannon määritelmiä on yhtä monta kuin asiaa pohtineita henkilöitä.
Jokaisella on oma mielipiteensä siitä, millainen palautekanava on helppo. Tämä on varmasti
suurimpana syynä siihen, että uusia palautekanavia tai palautteenantotapoja kehitetään jatkuvasti. Osa näistä lähtee lentoon ja osa on vain hetken villityksiä.
Tämän hetken yksi ”villityksistä” on palauteautomaatit (myös kyselykioskit tai vastauslaitteet).
Monet suuret ja keskisuuret ketjut ovat tuoneet myymälöihinsä erilaisia palauteautomaatteja.
Palauteautomaateissa ajatuksena on juurikin palautteenantamisen helppous, sillä nyt sen voi
tehdä esimerkiksi kaupasta poistuessa.
Tästä pääsemmekin takaisin alun kysymykseen: korvaako määrä laadun? Monesti näissä
automaateissa on yksi tai kaksi kysymystä, ja vastausvaihtoehtoja on ennalta määrätty
määrä, 4-5 hymiötä tai kyllä/ei. Palautemäärät saadaan varmasti nousemaan tällä tavoin,
koska vastaaminen on helppoa, mutta saadaanko näin relevanttia dataa asiakaskunnasta?
Saadaanko palautteita käsitellessä ja analysoitaessa lisäarvoa liiketoimintaan?
Tässäkin kontekstissa ajatusketjuni päättyy samaan tulokseen kuin monesti muulloinkin:
ääripäät eivät ole toimivia, keskitietä ei turhaan kutsuta kultaiseksi. Tämän vuoksi lienee
tarkoituksenmukaista etsiä oikeaa tasapainoa vastaamisen helppouden (määrä) ja datan
relevanttiuden (laatu) välillä. Minulla on vahva usko, että monen yrityksen asiakaskunnassa
on valtava määrä piilossa olevaa ostopotentiaalia, joka odottaa vapauttajaa.
Mitä enemmän tiedämme asiakkaidemme ajatusten kulkua, sitä vahvemmin pystymme tarjoamaan
sopivia tuotteita ja palveluita sekä sitä helpommin pystymme ohjaamaan asiakkaiden
ostokäyttäytymistä. Oletko sinä valmis valjastamaan asiakaskuntasi ostopotentiaalin
äärimmilleen?
Jos olet harkinnut aallon harjalla ratsastamista eli palauteautomaatin hankkimista,
niin suosittelen vilkaisemaan Analystica Go -sovellustamme
sekä aWoody-jalustaamme.
Hannes Kari, Analystica Oy
#Go #AnalysticaGo #aWoody #palautelaite #palauteautomaatti #vastauslaite #kyselykioski #tabletti #kyselyautomaatti