Analystican järjestelmä mahdollistaa useampia erilaisia integraatioita. Alla on muutama esimerkki:
Kirjautuminen
1) SAML2-kirjautuminen
Analystica käyttää järjestelmään ComponentSpace:in SAML v2.0 component
for ASP.NET ohjelmointikomponenttia, jolla mahdollistamme täysin OASIS SAML
2.0 -yhteensopivuuden.
Täältä voi lukea enemmän SAML 2.0 -tuesta:
2) Suora AD-yhteys
Tämä vaatii sen, että kyselyjärjestelmällä on suora pääsy asiakkaan
AD-järjestelmään. Tämä onnistuu yleensä suoraan, jos Analystican järjestelmä
on asennettu asiakkaan omaan verkkoon, mutta myös SaaS-ympäristössä luomalla
Point-to-Point VPN-yhteys Analystican ja asiakkaan verkkojen välille.
3) Asiakkaan omassa käytössä oleva joku muu kirjautumisjärjestelmä
Analystica on myös toteuttanut muita räätälöityjä kirjautumistapoja
käyttäjien automaattiseen kirjautumiseen kyselyjärjestelmään. Näistä
voidaan keskustella tapauskohtaisesti.
Vastaajien ja taustatietojen tuonti
Vastaajatietojen automaattinen tuonti Analystican järjestelmään onnistuu:
1) ASP.NET Web API (REST) -liittymän kautta
Tiedot tulee olla joko Excel- tai json-tiedostossa Analystican järjestelmän
ymmärtämässä muodossa.
2) FTP-tiedonsiirron kautta
Tiedot tulee olla Excel- tai XML-tiedostossa Analystican järjestelmän
ymmärtämässä muodossa. Tähän tarkoitukseen Analysticalla on palvelimella
pyörivä taustaprosessi, joka hoitaa tuonnit.
3) Suoralla tietokantayhteydellä
Asiakkaan jokin järjestelmä kirjoittaa tiedot suoraan Analystican
tietokantaan. Vaatii sen, että asiakkaan järjestelmällä on suora pääsy
Analystican tietokantaan. Asiakkaan omassa verkossa tämä ei yleensä
ole ongelma, mutta SaaS-ympäristössä tähän täytyy luoda VPN-yhteys
ja avata palomuuri tähän tarkoitukseen.
4) Rekisteröintisivulla
Ei täysin automaattinen tapa, mutta nettikäyttäjälle voi myös luoda
mahdollisuuden rekisteröidä itsensä kyselyyn nettisivun kautta, jolloin
hänen antamat tiedot kirjataan vastaajatauluun vastaavasti kuin että
tiedot olisi tuotu automatiikalla tai kyselyjärjestelmän käyttäjän toimesta
järjestelmään.
Raporttien vienti
Järjestelmän käyttäjällä on mahdollisuus tallentaa järjestelmällä luotuja raporttejaan monella
tavalla järjestelmästä. Tämän lisäksi on mahdollista ajastetusti ajaa raportteja. Nämä ovat
saatavissa seuraavasti:
1) Sähköpostiviestin välityksellä joko siten, että a) raportti on
valmiiksi mukana sähköpostiviestin liitteenä b) sähköpostiviestissä olevan linkin kautta,
joka vaatii käyttäjän tunnistautumisen ennen kuin hän pääsee käsiksi raporttiin. Nämä
raportit ovat yleensä esimerkiksi a) henkilöstökyselyn esimies- tai yksikköraportteja,
jotka jaetaan kohdistetusti b) kuukausittain ajettuja yksikköraportteja, jotka jaetaan
kohdistetusti.
2) Raporttiportaalin kautta
Tunnistettu käyttäjä pääsee avaamaan raportit, joihin hänellä on määritetty
käyttöoikeus.
3) Levy-jaon tai ftp:n kautta
Mikäli asiakkaalla on pääsy kyselyjärjestelmän levylle, niin sinne
tallennetut raportit ovat haettavissa joko suoraan levyjaon kautta tai
ftp-yhteyden kautta.
4) ASP.NET Web API (REST) (tämä on tulossa)
Raporttien lähetys tai haku ASP.NET Web API (REST) liittymän kautta
tulee olemaan mahdollista lähiaikoina.
Raporttien myynti
Olemme mahdollistaneet raporttien myynnin Checkoutin (https://checkout.fi) kautta. Tämä vaatii
hiukan asiakaskohtaisia räätälöintejä, mutta perustekniikka on kuitenkin valmiiksi olemassa.
Pienellä räätälöinnillä on myös mahdollista integroida Checkoutin maksutoiminnot kyselyn
vastaamisen yhteydessä, jolloin olisi mahdollista periä maksu esimerkiksi
ilmoittautumisten/rekisteröintien/tilauksien yhteydessä.
Raakadatan vienti
Sen lisäksi, että Analystican kyselyjärjestelmän käyttäjä voi viedä raakadatan nettiliittymän
kautta, raakadatan vienti järjestelmästä onnistuu myös lukuisilla muilla tavoilla. Datan viennissä
voi hyödyntää järjestelmän poimintaominaisuuksia, joten on mahdollista viedä myös valmiiksi
suodatettua dataa järjestelmästä.
1) Ajastettu vienti
Data tallennetaan ajastettuna Excel-, CSV-, tai json-tiedostoon levylle,
josta 1) toinen järjestelmä voi lukea sitä 2) tiedosto lähetetään sähköpostitse
eteenpäin annettuun osoitteeseen 3) siirretään ftp:llä asiakkaan palvelimelle
4) Lähetetään ASP.NET Web API (REST) liittymän kautta asiakkaalle
(tämä on tulossa)
2) ASP.NET Web API (REST) -liittymän kautta (tämä on tulossa)
Toinen järjestelmä voi käydä hakemassa datan Excel-, CSV-, tai
json-tiedostomuodossa.
3) Räätälöity vienti
Analystica on myös toteuttanut räätälöityjä vientirutiineja, jotka
esimerkiksi ajastettuna ovat kirjoittaneet tietoja asiakkaan BI-tietokantaan.
Raakadatan tuonti
Analystican kyselyjärjestelmän käyttäjä voi tuoda raakadataa nettiliittymän kautta
kyselyjärjestelmään. Tällä hetkellä ei ole mahdollista tuoda ajastetusti dataa järjestelmään,
mutta pienellä työllä tämäkin olisi tarvittaessa mahdollista ihan vastaavalla tavalla kuin
on mahdollista viedä dataa automatiikalla järjestelmästä.